icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Datadolphins
Nieuws 22/07/2022

“Menselijke insteek in plaats van korte termijnresultaat”

cas

Deze zomer is Cas Hastrich als Business Manager aan boord gekomen bij DataDolphins. Hierdoor telt het MT nu vijf leden. Cas heeft een achtergrond als Accountmanager en Business Developer in de IT-sector en heeft een zwak voor data. Hij gelooft heilig in de menselijke benadering als voorwaarde voor succes.

Cas beschouwt zichzelf als een mens- en inhoudsgerichte ‘commerciële man’. Het standaard beeld van de keiharde verkoper die door roeien en ruiten gaat om zijn commerciële targets maar te halen, is op hem niet van toepassing. “Die werkwijze past niet bij mij. In mijn vorige banen hield ik mij weliswaar vaak bezig met sales, maar koos ik altijd bewust voor de menselijke insteek in plaats van snel geld verdienen. Misschien heeft het iets te maken met mijn jeugd; als kind van twee horeca-ondernemers leerde ik wat gastvrijheid is en ervoer ik het belang van aandacht voor anderen.”

Nauwe banden opbouwen
Zijn filosofie: tijd en moeite investeren in menselijke relaties zorgt voor blije, loyale consultants en klanten en uiteindelijk voor goede bedrijfsresultaten. “In mijn nieuwe functie van Business Manager bij DataDolphins zal ik persoonlijke relaties dan ook voorop blijven stellen.” Het is zijn doel om nauwe banden op te bouwen met de professionals, om betrokken te zijn en goed te communiceren. “Dat is niet alleen fijn voor de sfeer, maar vergroot ook de kans op duurzame matches bij opdrachtgevers waar uiteindelijk alle betrokken partijen tevreden over zijn. Ik wil goed doorgronden wat de kwaliteiten en beweegredenen zijn van onze consultants, dat is de sleutel tot succes.”

Business Development
Cas volgde de studie International Business & Languages en heeft een werkverleden als Accountmanager en Business Developer. Tijdens zijn eerste baan bij een groot consultancybedrijf beheerde hij een pool met IT'ers en deed hij tevens recruitment. Bij zijn daaropvolgende werkgever - een Microsoft consultancybedrijf - begon hij als Accountmanager, maar zette hij tussentijds de stap naar Business Development Manager. Cas: “Toen het bedrijf besloot dat de ICT-dienstverlening zou worden opgesplitst in specialistische sectoren, gaf de directie mij de kans om een businesstak op te tuigen die gericht was op de Educatie-branche. Dit was een erg leuke periode die duidelijk merkbaar zijn vruchten afwierp. In een periode van minder dan een jaar lukte het om branche specifieke proposities te ontwikkelen en het marktaandeel in de branche ruimschoots te verdubbelen. Een duidelijk voorbeeld van “Wat je aandacht geeft groeit”.

Verliefd op data-vakgebied
Daarna was het tijd voor de stap naar het Data en Business Intelligence vakgebied. “Je moet weten dat ik eigenlijk best wel nerdy ben op het gebied van cijfers”, verklaart hij. “Cijfers en data vertellen belangrijke verhalen en kunnen je ondersteunen om belangrijke beslissingen te nemen. Ik geloof daar al tijden in en zie dat bedrijven daar tegenwoordig steeds verder in kunnen gaan. Dat vind ik leuk.

“Ik leerde veel over datastrategie, dataplatformen en de transitie naar datagedreven werken. In mijn rol dacht ik mee over de ontwikkeling van andere organisaties op strategisch niveau, dat gaf diepgang en uitdaging aan de baan.” Na een overname door een grote partij, voelde Cas zich steeds minder goed op zijn plek. “Ik kon minder ondernemen binnen de organisatie en voelde mij steeds meer in een hokje gestopt.” Via LinkedIn kwam hij in contact met DataDolphins dat een Business Manager zocht als aanvulling op het bestaande team van vier. “Ik was er snel achter dat deze functie goed bij mij zou passen. Ten eerste kon ik blijven werken in het datadomein. Daarnaast bood de functie veel ruimte voor eigen initiatieven. De lijnen bij DataDolphins zijn kort en de organisatie is overzichtelijk.”

Mensgerichte bedrijfscultuur
Cas is vol overtuiging uit de startblokken geschoten. “Wat ik heel erg belangrijk vind is dat DataDolphins en The Human Network als overkoepelende organisatie enorm mensgericht zijn. Veel bedrijven schermen wel met dat soort termen, maar in de praktijk komt er niet altijd even veel van terecht. Inmiddels kan ik volmondig stellen dat die mensgedrevenheid écht verweven zit in de bedrijfscultuur en dat deze aanpak common practice is.”
Zijn takenpakket is breed. “Als Business Manager ben je medeverantwoordelijk voor alles: van marketing en acquisitie tot sollicitaties en persoonlijk gesprekken met consultants. Binnen het managementteam verdelen we de taken, samen runnen we het bedrijf. We vervelen ons geen moment, er is veel vraag naar onze diensten.”

Plezier houden
Zijn doel voor de komende jaren is om samen met de collega’s DataDolphins verder te laten groeien. “Belangrijk is dat DataDolphins in de toekomst een mooie, mensgerichte club blijft waar iedereen zijn persoonlijke kwaliteiten kan inzetten. Verder wil ik graag bijdragen aan het evolueren van onze processen zodat ze optimaal passen bij onze nieuwe omvang. De komende tijd gaan we met zijn allen kijken hoe we dit het beste kunnen bereiken. Mijn toekomstdroom is om als commercieel directeur aan de slag te gaan. Daarvoor zal ik mijzelf moeten blijven ontwikkelen. DataDolphins biedt mij daarvoor de ruimte. Maar mijn allerbelangrijkste doel is dat ik plezier houd in mijn werk en vrijheid en zelfstandigheid kan ervaren terwijl ik ook anderen blij maak.”

Overzicht nieuws
DataDolphins
Cas Hastrich /
Business Manager

DataDolphins helpt organisaties betere datagedreven beslissingen te nemen. Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!