icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience
Werken bij Datadolphins
Klantcase

"We besparen de DJI tijd en geven inzicht voor Het Nieuwe Roosteren"

datadolphins

Ab Hazeleger werkt sinds april 2019 als ETL-ontwikkelaar voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), waar nog twee collega’s van DataDolphins werken. Na 1.5 jaar zit hij nog goed op zijn plek: “We zijn nu bezig met een nieuw systeem voor het ontsluiten van planningsinformatie en zijn hierin zoveel mogelijk aan het standaardiseren.”

Foto Dolfijn
Ab Hazeleger /
Consultant
Onze rapportages geven overzicht voor roostermakers en inzicht voor het management.
Ab Hazeleger / DataDolphins

Wat doet een ETL-ontwikkelaar precies?

“ETL staat voor Extract, Transform en Load. Kort gezegd gaat dit om het ophalen van data en dit transformeren vanaf de datawarehouse naar een ander model, zodat het gereed is voor leesbare rapportages. Ik werk met drie anderen specifiek op het gebruik van deze rapportages voor de inzet van het personeel. Denk hierbij aan het plannen en bijhouden van vrije dagen, het inhuren van personeel, het bijhouden van beschikbare opleidingsdagen. We krijgen van onze projectmanager terug dat mensen erg blij mee zijn met het resultaat.”

Wie gebruikt de rapportages en wat doen ze ermee?

“Onze rapportages zijn input voor de mensen die de roosters maken voor de leiding in de gevangenissen, het geeft hen een goed en compleet overzicht. Voor het management geeft het overkoepelend inzicht: zij kunnen problemen detecteren en binnen de data naar de oorzaak zoeken. Het roostersysteem gaat daarnaast over naar Het Nieuwe Roosteren, waarin arbeidsvoorwaarden voor medewerkers in roosterorganisaties zijn opgesteld. Met de rapportages wordt dit beter beheersbaar en kunnen roosters makkelijker en beter gemaakt worden.”

Een paar uur per week voeren we verbeteringen door die los staan van de to do’s van het project.
Ab Hazeleger / DataDolphins

Welke invloed heeft Het Nieuwe Roosteren op je werk?

“In het begin waren we vooral bezig om planningsinformatie te ontsluiten. Inmiddels zijn we begonnen om een nieuw systeem aan te sluiten, dat past bij de vereisten vanuit Het Nieuwe Roosteren. En ondertussen zijn we op de achtergrond steeds meer dingen aan het standaardiseren. Ik krijg vooral energie van het oplossen van problemen, dus het is fijn dat we de ruimte krijgen om te verbeteren in plaats van alleen data weg te werken.”

Hoeveel ruimte is er voor verbeteringen?

“Binnen de DJI hebben we een keer per jaar een verbeterweek. Alle projecten gaan dan aan de kant en we focussen ons volledig op het verbeteren van het geheel. Zo hebben we bijvoorbeeld Power Design ingezet om een datamodel te maken dat scripts genereert, zodat het minder handwerk kost. Daarnaast is er iedere week een paar uur per persoon beschikbaar om verbeteringen te zoeken, te ontwikkelen en door te voeren. Daardoor hebben we met het team al veel kunnen standaardiseren en automatiseren, wat weer een goede basis geeft voor de toekomst.”

Investeer in het begin extra tijd om goed over de oplossing na te kunnen denken, hier heb je later profijt van.
Ab Hazeleger / DataDolphins

Waar ben je extra trots op in de afgelopen 1.5 jaar?

“Met het team hebben we een migratietraject gedaan omdat we van ETL-tool zijn gewisseld. Dit was een project van een aantal maanden, en we hebben het uiteindelijk binnen de geschatte tijd gerealiseerd. We hebben binnen de tijd zelfs nog standaardisaties en uitbreidingen op kunnen pakken. Het helpt dat we Agile werken, waardoor het project goed op te delen is in oplevermomenten. En wat ik zelf erg belangrijk vind: in het begin kost standaardiseren vaak iets meer tijd omdat het maatwerk is, maar uiteindelijk levert dit juist tijdswinst op.”

Hoe ziet de toekomst bij DJI er voor jou uit?

“Dit jaar ben ik sowieso nog bezig om met het team het nieuwe systeem aan te sluiten. Daar ben ik blij mee, want ik zit erg op mijn plek op deze opdracht. Daarnaast is het leuk dat we niet alleen op een eiland werken: ons deelproject is onderdeel van een groter project. Ook is er samenwerking tussen de DJI en de IT-tak van het Shared Service Center, waar meerdere onderdelen van de overheid gebruik van maken. We werken nu zoals iedereen wel veel thuis, hopelijk kunnen we snel weer naar een aantal dagen per week naar kantoor.”

Alle klantverhalen
Foto Dolfijn
Ab Hazeleger /
Consultant

DataDolphins helpt organisaties betere datagedreven beslissingen te nemen. Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!